בודדים הם העסקים, שאין להם תוכנית עסקית ואם אתם תוהים מהי הסיבה לכך, כדאי שתקראו מאמר זה.
הרעיון של תוכנית עסקית
הרעיון שעומד מאחורי תוכניות עסקיות הוא הצורך בהגדרת יעדים ריאליים לכל עסק תוך חשיבה על הדרכים להגיע אליהם. היעדים יכולים להיות כלכליים, שיווקיים, שינויים ארגוניים, שינויים במוצר או השירות שהעסק מציע ועוד. מלבד העובדה, שתוכנית עסקית תורמת לסדר הכללי בעסק, היא גם מאפשרת פנייה מסודרת לגורמים רלוונטיים שונים, עליהם נרחיב מיד.
בקשת עזרה
כאשר עסק נמצא בתחילת דרכו, לקראת שינוי משמעותי או בקשיים, מרבית בעלי העסקים יפנו לגורמים שונים בבקשת עזרה. גורמים אלו הם בעיקר הבנקים ומשקיעים פוטנציאליים וכשבעל עסק פונה לגורמים אלו בבקשה להשקיע מכספם בעסק שלו, נהוג להציג בפניהם גם תוכנית עסקית, בה רשומים כל הפרטים הנחוצים להם לקבלת ההחלטה באם להשקיע בעסק זה או לא.
כתיבת התוכנית
אופן כתיבת התוכנית העסקית משתנה בהתאם למטרה, לשמה היא נכתבת. לדוגמה, אם הצורך הוא בדיקת היתכנות כלכלית לפני פתיחת העסק, נדרשת עבודת מחקר רבה לגבי השוק, אליו אמור להשתייך העסק. לעומת זאת, במידה ומדובר בעסק קיים, המבקש השקעה ממשקיע פוטנציאלי, על התוכנית להציג את כל הנתונים לגבי העסק עד לאותה התקופה לא פחות מאשר את החזון.
הפרטים הנחוצים
בכל מקרה של כתיבת תוכנית עסקית חשוב לציין את כל המידע הקיים, בין אם מדובר על המידע לגבי העסק עצמו, על הלקוחות שלו, על המתחרים שלו, על הספקים שלו וכך הלאה. כמו כן, על תוכניות עסקיות להכיל גם הסתכלות אל העתיד בהתאם למידע הקיים בהווה ובהסתמך על העבר. כלומר, אם היעד הוא שיפור המוצר בתוך שנה, על התוכנית להסביר גם כיצד אתם מתכננים לשפר אותו וכיצד שיפור זה אמור להשפיע על העסק בהשוואה להיום.
המסקנה
התוכנית העסקית מהווה מסמך, שאם כותבים אותו ברצינות, גם לוקחים אותו ברצינות ומתחייבים אליו. זוהי דרך נפלאה לזכור את המטרות ולעשות את הנחוץ כדי להגשים אותן ולא פחות חשוב מכך – להסתכל במבט לאחור ולראות את ההתקדמות וכך לשמור על המוטיבציה גם בזמנים קשים.